Są to niewątpliwie autobusy bardzo wygodne i ekologiczne - mówi prezydent Krzysztof Chojniak, który dziś w bazie MZK oglądał pierwsze trzy "miękkie" hybrydy wyprodukowane dla Piotrkowa.
Pozostałe trzy dotrą jeszcze do końca roku, i tak jak zapowiadaliśmy, w pierwszych dniach stycznia wyjadą na ulice Piotrkowa. Kolejna transza to będą już to autobusy elektryczne, które przyjadą do nas mniej więcej w połowie roku. Najpierw będzie to siedem autobusów, a w 2024 r. dołączy następnych pięć "elektryków" - zapowiada prezydent.
Jak informuje Zbigniew Stankowski, prezes MZK najbliższe dni będzie to czas, aby przygotować autobusy do kursów.
W pierwszej kolejności trzeba będzie autobusy zarejestrować, podpisać umowę dzierżawy oraz ubezpieczyć. To również czas na przeprowadzenie szkoleń dla kierowców oraz mechaników - wylicza.
Umowa między miastem a firmą Solaris, która dostarcza autobusy, oprócz zakupu sześciu miękkich hybryd, obejmuje również usługę serwisu gwarancyjnego oraz pogwarancyjnego, szkolenia dla kierowców i osób, które będą je naprawiać. W ramach serwisu firma dostarczy także zestaw specjalistycznego oprogramowania i narzędzi służących do diagnostyki i serwisu autobusów.
Koszt zakupu autobusów hybrydowych oraz szkolenia załogi MZK to blisko 8,4 mln zł i w całości będą sfinansowane z budżetu miasta.
Z kolei zakup autobusów elektrycznych realizowany jest w oparciu o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łącznie na zakup „elektryków” wraz ze stacjami ładowania i szkoleniem kadry miasto wyda 55,3 mln zł. 32,6 mln zł będą stanowiły środki własne, a 22,75 mln zł stanowi dofinansowanie z NFOŚiGW.
Dofinansowanie jest istotne, jednak warto podkreślić duży wysiłek finansowy z budżetu miasta, czyli pieniędzy mieszkańców. Wyłożymy na to zadanie prawie 32,6 mln zł - podsumowuje prezydent Krzysztof Chojniak.
*****
„Miękka hybryda” (mild hybrid) Solarisa składa się z trzech podstawowych elementów: maszyny elektrycznej, systemu magazynowania energii i sterownika układu odpowiedzialnego za nadzorowanie pracy systemu. Maszyna elektryczna spełnia dwa zadania: jest generatorem, który podczas hamowania odzyskuje energię i ładuje baterie, a następnie w trakcie przyspieszania zamienia się w silnik elektryczny, który wspomaga pracę silnika spalinowego.